A day in the life (of a song)

Jag tänkte ta och berätta lite om min arbetsprocess med lite bilder och skärmdumpar och så. Det här är så långt jag har kommit med den låt jag jobbar med just nu.
På tåget hem från en onsdagsöl med jobbet drog jag upp mitt lilla svarta block och skrev nästan en hel låt på tågresan hem
På ett annat tåg, på väg hem från Skara börjar jag skriva in låten i Sibelius för att reda ut virrvarret av stämmor och harmoniseringar jag har i huvudet.
Midi-filerna från Sibelius importerar jag till inspelnings- och ljudredigerings-programmet Logic. Här börjar jag nästan alltid med att skriva in låtens formdelar (De mörkare fälten högst upp i fönstret är olika formdels-markörer)
Allt det här är alltså grundarbetet innan jag börjar spela in instrument och sång på riktigt.
.
----------------------------------------------------------------
.
So, I thought I'd show you some of my workprocess on this latest song I'm working on, using some screen shots and photos.
1. On the train home from a wednesday beer with my co-workers I wrote most of this song in my little black notebook.
2. On an other train home, this time from Skara, I started writing the song in sheetmusic program Sibelius.
3. I then import the midi-files from Sibelius into Logic where I start by sorting out the song structure (see top of window, the dark fields are markers)

This is all foundation work that I do before I start recording.




Take Care

Kommentera här: