Back to bas(s)ics

Här skulle det dykt upp bilder från mitt basmeckande som jag gjort idag, men så blir det inte. I fredags lade jag nämligen ifrån mig telefonen, glömde den där och tio minuter senare är Emma utan iPhone. Så, inga bilder, men jag kan ändå gå igenom vad jag har gjort.
1. Koka strängarna
När man spelar så mycket fingerspel som jag hamnar både svett, fett och hudrester i strängarnas tvinning. Det gör strängen stel och svårspelad. Vissa löser det med att byta strängar, men det behövs egentligen inte. Jag slänger ner strängarna i en pastakastrull med kokande vatten i 30 minuter eller så och sen är de nästan som nya. Hur bra som helst.
2. Ändra stränghöjden
Jag spelar helst med låg stränghöjd, men åren har satt sina spår på min bas. Vid förra renoveringen satte gitarrbyggaren lite plast på sadeln eftersom urgöpningarna här slitits ned så mycket, men jag tror inte det var tillräckligt för jag har slitit ned det igen. Sen funderar jag också på att slipa ner några av banden som känns som att de sitter lite för högt. Men det jag ville göra idag var att höja stränghöjden vid fästet nere i stallet. För detta behövs en väldigt väldigt liten insexnyckel, vilket jag inte har. Det är då man får vara lite påhittig. En bit kartong under bryggan fungerar ganska bra det med.
.
-----------------------------------------------------------------
.
I was planning to have some pics here about my smaller mechanical work on my bass, but my phone was stolen the other day. So this is what I've been up to:
1. Boil the strings
Strings get greasy, sweaty and dirty from skin on your fingertips when you play fingered bass the way I do. This makes the strings stale and hard, sounding bad and being hard to play. Some people change the strings, I boil them for 30-45 minutes and they're as good as new.
2. Change the hight of the strings
I've been having several issues with my strings, I love a low string, but it's been a little too low lately. What I wanted to do today was ajust the hight at the strings at the bridge of the bass, just at the tailpiece. Unfortunately this requires a rediculosly small insex key, which I am in no possesion of, so I had to use a bit of imagination and creativity. A small piece of carton under the bridge worked just fine.

A day in the life (of a song)

Jag tänkte ta och berätta lite om min arbetsprocess med lite bilder och skärmdumpar och så. Det här är så långt jag har kommit med den låt jag jobbar med just nu.
På tåget hem från en onsdagsöl med jobbet drog jag upp mitt lilla svarta block och skrev nästan en hel låt på tågresan hem
På ett annat tåg, på väg hem från Skara börjar jag skriva in låten i Sibelius för att reda ut virrvarret av stämmor och harmoniseringar jag har i huvudet.
Midi-filerna från Sibelius importerar jag till inspelnings- och ljudredigerings-programmet Logic. Här börjar jag nästan alltid med att skriva in låtens formdelar (De mörkare fälten högst upp i fönstret är olika formdels-markörer)
Allt det här är alltså grundarbetet innan jag börjar spela in instrument och sång på riktigt.
.
----------------------------------------------------------------
.
So, I thought I'd show you some of my workprocess on this latest song I'm working on, using some screen shots and photos.
1. On the train home from a wednesday beer with my co-workers I wrote most of this song in my little black notebook.
2. On an other train home, this time from Skara, I started writing the song in sheetmusic program Sibelius.
3. I then import the midi-files from Sibelius into Logic where I start by sorting out the song structure (see top of window, the dark fields are markers)

This is all foundation work that I do before I start recording.




Take Care

Liknande inlägg