Blir stigen bredare eller är det träden som blir färre?

Det här med media är ett väldigt märkligt ämne. Det verkar bli min slutsats efter ett års studier i media- och kommunikationsvetenskap. Media handlar ju om så väldigt mycket, både fysiskt och abstrakt, analogt, digitalt och psykologiskt. Det är så häftigt och samtidigt läskigt att vi alla har så sjukt mycket media omkring oss hela tiden och inte ens är medvetna om det. Ord som informationsåldern har cirkulerat i många år, men jag skulle nog vilja sälla mig till dem som vill tala om mediaåldern. För i och med uppkomsten av mer och mer digitala, abstrakta medieformer har vi inte övergivit de gamla medieformerna och det signifikanta i situationen är inte bara mediainnehållet eller informationen vi tillgodoser oss (eller utsätts för beroende på hur man ser på saken), utan även mediet som förmedlar den. För visst är det skillnad att lyssna på musik på Spotify, på CD-skiva eller LP. Inte bara ljudmässigt, utan även hela upplevelsen från att hålla i något fysiskt och hantera spelaren eller logga in och söka till möjligheten att göra något annat än att lyssna. På de gamla vinylskivorna kan man förslagsvis flytta in nålen för att få lyssna på en annan låt, men det fanns ju oftast bara ett par stycken låtar på varje skiva. På CD-skivorna kan man kanske aktivera shuffle (om ens spelare har det) eller kanske repeat så att man kan lyssna på samma låt om och om igen utan att behöva gå fram till spelaren och flytta tillbaka nålen. På spotify kan man få tips på annan musik man kanske gillar baserat på ens spellistor. Och alla de här olika tjänsterna kan vi använda samtidigt. Eller ja, kanske inte samtidigt för det skulle bli lite störigt att försöka lyssna på tre låtar på samma gång, men vad jag menar är att det ena inte måste utesluta det andra. 
Vi lyssnar på mer musik idag än någonsin tidigare, tillgången till subgenres ökar och vi vill alla ha en ständig utveckling och innovation. Samtidigt lyssnar vi mer och mer på samma musik, vi har en global musikmarknad där samma låtar (och samma inspelning av den, tillskillnad från på 50-talet när vi översatte hitsen) spelas jorden runt och rapporter visar att radiostationerna ägnar mer och mer tid till färre och färre låtar. Så i en tid med alla förutsättningar till större musikalisk bredd tar vi till oss allt mindre musik?
 
1 Linda:

skriven

Intressant!

Kommentera här: