You've got a friend

Jag skriver ju inte så ofta om kommunikation och PR här, men det är ett starkt intresse hos mig. Idag sprang jag över den här nya nät- eller sociala medier-kampanjen. Monki ger 20% rabatt till både den som delar och den som blir delad kampanjen som alltså går ut på att man ska koppla sitt facebook-konto till Monkis hemsida. Grym kampanj tycker jag, vanligtvis brukar bara den ena få något av kampanjen eller så får delaren bara något när vännen handlar. Många företag är lite lata och uppmanar bara sina kunder att koppla ihop deras facebook-konto med sidan, utan att kunden egentligen vinner något; här är det en tydligare ge-och-ta-situation. Själv tänker jag dock efter både en och två gånger innan jag kopplar ihop olika konton, väljer i så fall att inte ha automatisk uppdatering. Jag är nämligen inte helt bekväm med det här med Big Data (I know, borde kanske inte ha en blogg då...), alltså all den information om dig som samlas på internet och som sedan omvandlas till pengar för den som äger rättigheterna till informationen när de säljer den till exempelvis annonsörer. För den som inte är nojjig tycker jag ändå att Monkis kampanj är riktigt bra. Monki är ett av mina favoritmärken, rekommenderar deras baslinnen och T-shirts i viskos, en riktig stapelvara hos mig.
 
 
Thought this was such a good social media campaign. It's a very attractive offer, 20% discount for yourself and a frend, and a good way for Monki to get the advantages of having access to their customers facebook information. Personally I feel a bit sketchy about Big Data, all the information about you that's stored and used by companies to personalize eg. commersials, but if your ok with syncing your facebook account, I think this is a pretty good deal.

Kommentera här: